Membuka akaun CDS...real story ni..

Assalamualaikum

posting ini agak panjang. namun, saya kira bagi mereka yang berhati kental dan serious nak melabur saham. saya rasa mereka akan sanggup baca sehingga ke patah perkataan yang terakhir

kerana ilmu percuma ini amat susah untuk di dapati di mana-mana. cewah. hihihi.

sebenarnya jauh di sudut hati saya rasa 'berdosa' sebab tak kongsi ilmu macam mana nak buka akaun CDS.Bagi mereka yang baru mula-mula berjinak-jinak nak melabur dalam pasaran saham di bursa saham malaysia

kenapa saya kata saya rasa 'berdosa'?

sebab tak ramai bangsa saya yang tahu cara-cara nak melabur di bursa malaysia. Ramai yang tak tahu macam mana nak buka akaun. Ramai yang tak tahu kat mana nak mula dan etc.

jadi, tak pelik jika saya katakan bangsa saya yang aktif melabur di pasaran saham bursa malaysia sekarang tak sampai 10% daripada total pelabur di Malaysia.hihi emo ni saya pun sama...

Kebanyakkannya di kuasai oleh bangsa lain. saya pun pelik juga kenapa ramai yang 'takut' nak melabur di pasaran saham sebab bukan mati pun. risiko memang ada. naik kereta pun ada risiko eksiden kan. tapi semua tu dapat di minimumkan dengan adanya ilmu.(tapi saham cepat kaya berani  pulak masuk yeeee jangan marah)

jadi saya rasa mungkin sebab mostly orang kita tiada ilmu kot. tapi masalahnya, kenapa tak cari ilmu? ilmu perlu di cari. sungguh. mana ada orang yang sanggup nak kongsi cara buat duit di bursa malaysia yang hanya semudah guna smartphone sahaja secara percuma

paling tidak, kita harus bayar untuk mendapatkannya dan korbankan sesuatu sebelum memperolehinya. tak semestinya kita bayar dan korbankan guna duit.

kadang kala kita kena bayar guna usaha dan tenaga kita atau kita kena korbankan rasa ego kita untuk belajar dari mereka yang sudah terbukti berjaya buat duit dalam pasaran saham dan korbankan rasa malu dan segan untuk bertanya..

sebab saya kenal ramai kawan di facebook saya yang suka berkongsi tentang saham. tapi masalahnya, ramai di antara kita yang malu nak bertanya. segan nak PM facebook dia. saya dulu pun macam tu. hihihi. talk je pandai dan bila sampai seru baru lah berani nak PM. hihihi.

alamak. dah meleret saya cakap. hahaha.

sebenarnya saya nak kongsikan pengalaman saya buka akaun CDS di cawangan Maybank Taiping, perak

6 bulan lepas, saya sudah pergi ke maybank investment cawangan Taiping....PERINGATAN umur anda mestilah dah 18 tahun ke atas kalau belum tunggu dulu

Niat saya pada mulanya hanya nak beli saham IPO sahaja.. Apa dia IPO saya anakan terangkan pada entry akan datang...

Ceritanya bermula.....

saya tanya akak yang jaga kaunter tu. saya kata nak buka akaun CDS. saya dah expect mesti dia akan ingat saya nak buka buku saving maybank. lepas explain elok-elok dia pun call orang lain tanya pasal kes 'pelik' saya tu.

saya dah agak. jarang orang kenal apa itu CDS account. walaupun kerja di bank sekalipun, belum tentu

saya bersyukur juga sebenarnya sebab Allah baru bagi peluang untuk berkenalan dalam dunia saham...
sebab agak berisiko jika belajar sendiri dan trade tanpa ilmu. alhamdulillah. by the time belajay melalui mentor,youtube, artikel dan macam-macamlah sebab sebenarnya baru saya tahu saya ni memang minat kalau bab-bab duit ni.  

So saya pun berjumpalah dengan seorang remiser di bahagian investment tu.... tak perlu bawa apa pun hanya duit RM11.00 sahaja sebab skg dah ada GST...kalau dulu buka akaun ni hanya RM10.00 je ....dan kad pengenalan...semua butiran dalam borang semua remiser tu isikan...haaaaa kan senanag kalau nak buka saving akaun pun kita kena tulis borang sendiri...ni dia yang tolongkan ...yelah nanti dia juga akan dapat komisyen kalau kita trade....lepas tu kena tandatangan beberapa borang...saya tanya lagi kalau saya nak beli saham guna online macam mana...so remiser tu jawab kalau nak trade online kena ada akaun Maybank2u online.....yang ni saya dah ada saya kata...kalau sesiapa yang tiada akaun maybank2u ni kenalah buat....kalau tak tahu nanti saya akan buat pada entry akan datang....stay tune tau...

Lagi satu saya cakap ngan remiser ni....saya nak beli IPO online juga so dia kata kena buka akaun nominee...so saya kata ok...buka akaun nominee ni free je tau jangan risau.....so akhirnya setelah 45minit berurusan akhirnya selesai......so remiser kata kena tunggu 5 hari waktu bekerja dan dia akan call saya kalau akaun saya dah ready.....saya pun baliklah dan tunggu.....

Minggu depannya remiser call saya dan kata akaun saya dah ok dan boleh buat urus niaga......tapi saya tak buat lagi...saya study n study n study n study....dan akhirnya saya pun dah beli satu kaunter ni....so skg saya tengah tunggu lah bila harga kaunter tu naik saya akan jual n buat untung..hihik....

saya memetik kata-kata robert t.kiyosaki. orang kaya wang yang bekerja untuk mereka. sebaliknya orang miskin, mereka bekerja untuk wang. nampak tak?

Sekarang saya nak sambung cerita lagi pasal akaun ni...ye lah sementara mood saya ni baik saya nk juga terangkan...dengan harapan korang rajinlah baca hingga ke titik yang terakhir....


 Ada 2 jenis account iaitu cash account atau non-margin account.

non-margin account tu adalah di mana kita seolah-olah buat loan dengan bank untuk beli saham. lebih berisiko berbanding cash account. non-margin account ni juga di kenali sebagai 'contra'. pelabur baru tidak digalakkan untuk buka account ni. 

nak saya explain lebih? ok begini. kalau buka account ni. kita boleh beli saham 3 kali ganda lebih banyak dari jumlah duit yang kita ada dalam account ni. contoh kita ada RM1,000. kita boleh beli saham sehingga max RM3,000.

tapi kita mesti jual kesemua saham yang di beli tadi sebelum masuk hari ke-4 sebab hari ke empat tu, bank akan 'force sell' saham kita. maksudnya, bank akan paksa kita jual saham kita tu. kalau saham tu dah jana profit dalam masa 3 hari ok la jugak kan. tapi kalau saham tu turun, kita terpaksa tanggung kerugian.

faham? contoh hari isnin saya beli saham xx total RM30,000. hari selasa rabu khamis tu, saya mesti jual saham RM30k tadi tu. kalau tak, masuk hari jumaat bank akan 'force sell' saham kita.

kalau saya beli hari isnin RM30k, tup-tup hari selasa dah naik jadi RM40k, so saya untung la kat situ. tapi kalau tiba-tiba hari isnin selasa rabu tu saham tu tak naik-naik atau saham tu turun menjadi RM20k, makanya saya kena bayar la kerugian RM10k tu tadi.

faham?  

cash account tu pula adalah account di mana kita hanya boleh membeli saham berdasarkan jumlah duit yang kita ada dalam account tu. kalau dalam tu ada RM1,000. jadi kita hanya boleh beli saham yang total nilainya adalah RM1,000 sahaja. 

jadi nasihat saya. cakap kat pegawai tu macam ni

'saya nak buka akaun CDS nominee cash conventional'

insyaAllah. dia akan faham apa yang kita nak.

kalau nak buka cash account ni kena bayar RM11. nak buka account CDS pun kena bayar RM10 juga. jadi, total kena bayar RM20.

lepas tu cakap kat dia yang anda nak amik yang conventional punya. sebab conventional pun kita boleh beli kaunter saham yang syariah compliant. jadi kena pilih betul-betul la. kalau amek yang islamik punya, kita hanya boleh beli kaunter yang syariah compliant sahaja

kalau amek yang islamik punya, katakan lah tiba-tiba kaunter saham tu di tukar menjadi tak syariah compliant, bank akan 'force sell' semua saham kita dalam kaunter tu. kalau masa tu harga saham tengah turun, rugi kita la kan sebab di paksa jual.

jadi kalau amek conventional. kalau kes ini terjadi, kita tidak akan di paksa jual. makanya, kita ada sedikit masa la untuk buat keputusan sebelum menjual. kalau masa tu tengah rugi, kita boleh tunggu dulu kejap supaya kerugian itu tak banyak sangat.

agak-agak dah dapat modal semula, kita jual lah dan keluar dari kaunter yang dah beralih daripada syariah compliant ke non-syariah compliant tu dan cari kaunter syariah compliant yang lain.

faham ke tak faham?

5 hari bekerja di perlukan untuk bank proses buka akaun kita tu. jangan lupa ambil card(no handphone) dari pegawai yang buka akaun CDS untuk kita tu sebab dia lah remisier kita. setiap kali kita beli jual saham, dia akan dapat komisen dari brokerage fee kita. hihihi.

jadi berbaik-baik lah dengan dia yer.

semoga bermanfaat!

Sekian berjumpa lagi di entry yang akan datang....and sebelom tu nak say terima kasih pada En Amir yang mencetuskan minat saya dalam perlaburan saham ni....dan kalau nak melawat ke blog dia ni alamatnyerrr....

http://www.blogamir.com/2014/09/pengalaman-buka-akaun-cds-saham.html

Comments

  1. salam. nak tnya bursamalaysia akan email kepada kita ke pasword untuk kita aktifkan akaun cds maybank. Saya dah try aktifkan tp tak keluar la plak papan bursa untuk kita trade. Saya nak pohon tunjuk ajar puan untuk belajar pasal saham ni. tq

    ReplyDelete
  2. Salam puan,

    Brokerage fee utk maybank berapa ya?

    ReplyDelete
  3. Akaun nominees bukan xboleh pohon IPO ke..?

    ReplyDelete
  4. mana-mana maybank boleh buka akaun cds ke?

    ReplyDelete
  5. Akaun nominee tak boleh beli ipo lah...

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah..dapat ilmu..terima kasih bnyak..semoga dimurahkan rezeki dan diberi kesihatan yg baik

    ReplyDelete
  7. macam banyak xkena jer artikel ni. Kaunter shariah satu hal. Satu lagi account conventional itu sendiri bersifat riba. Sama macam buka akaun simpanan islamic n coventional la. Akaun itu sendiri yang bersifat riba. Orang islam wajib guna akaun islamic

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke kena force sell bila company tukar ke non-syariah? Mohon pencerahan..

      Delete
    2. Islamic funds would have a six-month grace period to sell down their stakes in companies that were no longer classified as syariah-compliant, the SC said.

      But they won’t have to sell if the stock is below their cost of investment

      https://www.thestar.com.my/business/business-news/2013/12/02/counters-dropped-from-syariah-list-feel-the-heat-affected-firms-given-6-months-to-comply-with-new-gu

      Delete
  8. Bg saya...dripd buka cds nominees lebih baik buka cds direct...cds direct ni kita sendiri cara...kita beli n kita sendiri jual..n lagi satu cds nominees xleh beli ipo tau...klu cds direct bru boleh beli ipo...so siapa2 baru nak buka cds direct better buka ngn mahersaham sebb mahersaham menyediakan group support untuk guide kita yg tak tahu apa ni n boleh bertanya n free je...klu nk lagi advance berbayar pun boleh bg mereka yg mampu....saya pun bru je hntar borang ngn mahersaham.....

    ReplyDelete
  9. Saya nak taya sy kerja luar ngra sy tidak ada akaun Bank Maybank Malaysia sy ada akaun maybank luar ngra boleh x sy buka akaun cds Di Bank Malaysia. Sy rakyat malaysia

    ReplyDelete
  10. Utk bkk cds akaun kita x boleh buat online ke

    ReplyDelete
  11. remisier aku x gtaw fees berapa. tup2 kena rm 28. memang haram jadah

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kuah kacang dari Azie Kitchen..

Resipi mee kari istimewa.